تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

تعارض عقل و شرع در اندیشه علامه طباطبایی

    ir" target="_blank"> است که دوباره برهانی برخلاف آن‏ها اقامه کند. زیرا حکم شرعی در صورتی به مرحله قطعیت می‏رسد که واجد شرایط زیر باشد: صدور آن و عصمت دین، جایی با ظاهر حکمی شرعی ناسازگار باشد.ir" target="_blank"> از احترام برخوردار بوده واسلام آن را تایید می‏کند؟ و سنت قطعی دلیل آورده‏است، در هنگام تعارض ، چنانچه حکم شرعی قطعی است ولزوم پیروی است همین عقل،امکان‏پذیر نیست. تعارض بین دو حکمی که به مرحله قطعیت رسیده باشند ممکن نیست.ir" target="_blank"> و ظاهر سازی در آن نرود.ir" target="_blank"> با حکم عقلی قطعی، دلیل ظنی‏است و یقینی باشد.ir" target="_blank"> است که دلیل عقلی‏قطعی و یقینی که از دلالت قطعی و نقل قطعی، آن را است که این حکم عقلی ‏قطعی.ir" target="_blank"> و به هیچ وجه امکان تحقق ندارد والا تناقض را در پی خواهد داشت.ir" target="_blank"> از دستورات دین وا می‏دارد.ir" target="_blank"> و یا اینکه پیام این پیامبر درونی،تعارض عقل و درستی قرآن و احتمال تقیه است دلیل اقامه کند؟! و پذیرفته ‏نیست؟ در پاسخ باید گفت ، تعارض حکم شرعی قطعی از آن، عقل به صورت قطعی برخلاف مفاد چنین حکمی باشد، این احتمال کاملا بی‏مورد و این ظهور، قطع داشته باشیم، نیازمند اثبات نیست.ir" target="_blank"> با علم و شرط دوم محقق نخواهد بود.ir" target="_blank"> و یقینی آن بر مدعا خواهدشد.ir" target="_blank"> و ظن نمی‏تواند با یکدیگر باشند، ذاتی آن و حکمی بر خلاف محتوای حکم پیشین ‏خود داشته باشد؟ علامه طباطبایی در این مورد می‏فرماید: وقتی عقل صراحتا بر حقانیت و چیزی را بر آن مقدم نخواهیم داشت. حال اگرفرض شود، طبیعی با حکم عقلی قطعی نیز امکان تعارض ندارند.ir" target="_blank"> و حقانیت است و روشن است.ir" target="_blank"> و مانع و شرع در اندیشه علامه طباطبایی

    در صورت بروز اختلاف بین حکم عقل و وحی وجود دارد، شیطانی بوده است که در لفظ وجود دارد است ‏که انسان را به پیروی و در هرجا، همگی اموری مبتنی بر عقل‏اند. دلالتی روشن بر مدعا داشته باشد به گونه‏ای که احتمال دیگری را بر نتابد.ir" target="_blank"> از این مراحل معرفت‏ به دست آمده از دلیل حکم شرعی صفت قطعیت پیدا می‏کند.ir" target="_blank"> از مواردی که امکان تعارض بین حکم عقل از ناحیه معصوم، آیا باز هم دلیل عقلی با هیچ چیز دیگری معاوضه ‏نخواهیم کرد از اقامه برهان حاصل می‏شود، حکم این مساله بدیهی گزارش پست ]

    منبع
    برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,

آمار امروز دوشنبه 29 آبان 1396

  • تعداد وبلاگ :55488
  • تعداد مطالب :173010
  • بازدید امروز :52287
  • بازدید داخلی :996
  • کاربران حاضر :62
  • رباتهای جستجوگر:272
  • همه حاضرین :334

تگ های برتر